بزرگترین جرثقیل ساخته شده در جهان :

شرکت سارنس بلژیک جرثقیل 5000 تنی خود را که بزرگترین جرثقیل ساخته شده تا کنون در جهان است را راه اندازی کرد .

این جرثقیل غول پیکر و بزرگ ، با ظرفیت 5.000 تن ، با کد  SGC-250   شناسایی و نام مستعار  " بیگ کارل " را به خود گرفت .

نزدیک به 400 نفر در این رویداد مهم که در نزدیکی شهر " گنت "  بلژیک اتفاق افتاد حضور داشتند و این شانس را داشتند که از نزدیک شاهد رونمایی یکی از اعضای جدید شرکت جرثقیل غول پیکر سارنس باشند .

این جرثقیل سنگین که بر روی رینگ دایره ای ریلی و یا مستقیم حرکت می کند ، در بالاترین باربرداری گشتاوری در حد  250.000 تن متر دارد .  

این جرثقیل تمامی شکل و ظاهر و انعطاف پذیری یک جرثقیل متحرک تمام و کمال را با وینچ و کابل و قلاب دارد و قادر به چرخش 360 درجه ای است .

جرثقیل SGC-250 دارای وزنه تعادل  5.200  تنی است و 128 عدد چرخ دارد .

بوم اصلی این جرثقیل از 118 متر تا 160 متر قابلیت افزایش دارد و جیب آن میتواند تا 100 متر اضافه گردد . این ترکیب ارتفاعی در حدود 250 متر و شعاعی در حدود 275 متر بوجود می آورد .

به گفته شرکت سارنس ، این انعطاف پذیری هر درخواست و نیاز مشتری جهت انجام باربرداری را تضمین و ساپورت می کند .

این جرثقیل می تواند با هر دو قلاب بر روی بوم اصلی و جیب کار کند . این دسترسی باعث میشود که کلیه فضاها و نواحی کاری داخل محوطه سایت را پوشش دهد و تعمیرات و ترکیب کارها را با سرعت و ظرفیت بالاتر و زمان کمتری به انجام رساند .

شرکت سارنس تاکید دارد که این جرثقیل کمترین فشار را بر زمین وارد می کند . حتی در بیشترین شعاع کاری، SGC-250 هرگز فشاری بیشتر از 25 تن بر متر مربع بر زمین وارد نخواهد کرد که این امر به لطف تعداد چرخهای زیاد بر روی دو رینگ حرکتی ریلی و بالشتک بار پخش کنی است که در زیر این جرثقیل قرار دارد .

تخصص باربرداری سنگین مستلزم سرمایه گذاری زیادی در جهت ایمنی جرثقیل و تلاش مداوم و ادامه دار است . این جرثقیل منعکس کننده  یکی از عالی ترین سطوح اجرایی  و نشان دهنده وجود یک سیستم تعلیق تمام و کمال و یک سیستم دورانی و چرخشی است که همگی بطور هوشمندانه با هم در ارتباط  و با 112 عدد موتور در 6 پکیج قدرتی فرمان می گیرند .

کارل سارنس ، مدیر فنی و مهندسی و پروژه ها و لاین ریگو مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت سارنس گفتند : این جرثقیل با  تمایل به افزایش گرایش به سمت مدولاسیون الهام گرفته است . به معنی دیگر به جای اینکه یک پالایشگاه قطعه به قطعه روی هم قرار گرفته و ساخته شود ، مشتریان ما حالا ترجیح می دهند که قطعات بیشتری و بزرگتر و یا ماژولها را پیش مونتاژ کرده و کنترل شرایط محیطی بیشتری بر روی کارها داشته باشند و سپس آنها را به سایت حمل و در محل مورد نظر نصب کنند به این علت که وزن این ماژولها و قطعات نیاز به ظرفیت باربرداری بیشتری دارد .

کارل سارنس گفت : این تمایل و نگرش مشتریان و تجربه و تخصص مهندسی ما در این زمینه ، ما را به ساخت این جرثقیل عظیم الجثه رهنمون شد .

جرثقیل SGC-250 بزودی به انگلستان حمل و در پروژه ساخت نیروگاه هسته ای " هاینکلی " در موقعیت C قرار خواهد گرفت . پیش بینی می شود این جرثقیل حداقل برای مدت 4 سال در آنجا مانده و استفاده شود .

سارنس گفت : این جرثقیل دور از بخشهای هسته ای قرار می گیرد .

 کاربردهای این جرثقیل در نصب پلها ، کارخانجات پتروشیمی ،  کارخانجات کشتی سازی و کارهای عمرانی را شامل می شود .