جرثقیل چیست ؟ What is Crane ?   / 

جرثقیل دستگاهی است برای جابجایی و نصب بارهای سبک و سنگین که اساس کار آن استفاده از قرقره ها و ترکیب آنها جهت آسان شدن کار می باشد . بر طبق استاندارد ISO3406-1   جرثقیلها به دونوع ثابت و متحرک طبقه بندی می شوند .

جرثقیل توسط بازویی که به آن دکل یا بوم می گویند به باز نزدیک شده و سپس با تنظیم ارتفاع و نزدیک شدن به بار توسط سیم باربرداری به  قلاب یا هوک متصل میشود .

جرثقیلهای متحرک خود به دو دسته اصلی بوم خشک و بوم هیدرولیکی تقسیم بندی می گردند .

جرثقیلهای بوم خشک خود به دو نوع تقسیم می شوند :

  1. جرثقیل بوم خشک چرخ رنجیری Crawler Crane
  2. جرثقیل بوم خشک چرخ لاستیکی

جرثقیلهای هیدرولیکی نیز به دو دسته عمده تقسیم می شوند :

  1. جرثقیل هیدرولیکی ماشینی
  2. جرثقیل هیدرولیکی کارگاهی که به آن لقمه گیر هم می گویند و به خاطر ابعاد و اندازه کوچکتر نسبت به جرثقیل ماشینی محبوبت بیشتری دارد .

انواع دیگر جرثقیل نیز وجود دارد که به طور خلاصه می توان آنها را به صورت ذیل بیان کرد :

  1. جرثقیلهای تی شکل یا تی کرین یا برجی   Tower Crane: از این جرثقیلها بیشتر در ساخت و سازها و پروژه ای ساختمانی نظیر ساخت برجها و ساختمانهای بلند و پروژه های عمرانی استفاده می گردد .
  2. جرثقیلهای بندرگاهی یا زرافه ای Harbor crane : بیشتر در گمرکهای و بنادر جهت تخلیه بارها از روی کشتی و شناورها مورد استفاده قرار میگیرد
  3. جرثقیلهای دروازه ای Gantry crane : این جرثقیلها نیز بیشتر در بنادر و کارخانجات تولیدی بزرگ همچون صنایع فولاد ، نفت ، گاز ، پتروشیمی و پالایشگاهی کاربردهای فراوانی دارد .
  4. جرثقیلهای سقفی Overhead Cranes : این جرثقیلها بیشتر در سالنها و سوله های تولیدی اکثر صنایع جهت باربرداری و جابجایی بارها در طول سوله تولید بکار می روند .
  5. جرثقیلهای بازویی : این مدل جرثقیلها نیز در کارگاههای کوچک که فضای کمی دارند نصب شده و شعاع حرکتی کمتری نسبت به جرثقیلهای سقفی دارند .

در خصوص اساس باربرداری و دیگر عناصر آن در مقاله های بعدی توضیحاتی ارائه خواهد شد .